pozadi03.jpg, 46kB

Základní informace

Co dítě potřebuje do mateřské školy

  • BAČKORY
    pevnou a bezpečnou obuv, kterou děti zvládnou navléknout
  • VHODNÉ OBLEČENÍ DO TŘÍDY
    lehké oblečení, jednoduché k oblékání – kalhoty v pase na gumu a tričko, případně děvčata zástěrku.
  • VHODNOU OBUV A OBLEČENÍ NA VEN
    praktické oblečení podle ročního období, nejlépe teplákovou soupravu (jinou, než do třídy) a nepromokavé boty. V letních měsících kraťasy, lehkou čepici (pozor – musíte počítat s tím, že se děti venku zašpiní).
  • NÁHRADNÍ OBLEČENÍ
    spodní prádlo, tričko, ponožky, tepláčky – vše pro případ nenadálé potřeby (i větším dětem se může stát, že se mohou polít).
  • PYŽAMKO (až bude ve školce odpočívat)
  • PAPÍROVÉ KAPESNÍKY (používáme v MŠ i venku, v bundě na pobyt venku je dobré mít i čistý látkový kapesník)

Denně kontrolujte, mají-li děti všechny věci v pořádku.

Rodiče nezapomeňte

Oblečení i obuv by měla být označena jménem dítěte, neboť velmi často dochází k záměně oblečení navzájem mezi dětmi!!!
Zároveň je třeba si uvědomit, že děti vedeme k samostatnosti a velmi často pracujeme s tuší, nůžkami, barvami apod., z těchto důvodů dávejte takové oblečení, které z větší části zvládnout samostatně oblékat a zároveň nebudou mít strach si je ušpinit. Pro přehlednost a lepší orientaci dětí i pedagogů ukládejte oblečení pro pobyt ve třídě a venku – do přihrádek v šatně. Oblečení, které nechcete, aby dítě v MŠ používalo (z důvodu ušpinění) vložte do tašky na věšák v šatně spolu s náhradním oblečením, neboť nehoda se může stát v každém věku.

Hračky a mazlíčci:

Ve školce máme dostatek hraček, proto není nutné nosit hračky z domu (neručíme za jejich poškození ani ztrátu). Často jsou hračky z domu i předmětem konfliktu. Výjimkou může být plyšová hračka, na kterou je dítě citově vázáno při usínání a při vzpomínce na rodiče. Prosíme, zvažte, jakou hračku dovolíte dítěti přinést do MŠ.

Rády vám na vaše dotazy kdykoli odpovíme, neváhejte se na nás obracet.

Den ve školce

Denní režim má pravidelný rytmus a řád. Je však natolik flexibilní, že umožňuje organizaci činností během dne přizpůsobit potřebám dětí a aktuálním okolnostem. Plánovaná výchovně vzdělávací činnost může být kdykoli změněna podle nově vzniklé situace.

Děti jsou stále vedeny k dodržování společně dohodnutých pravidel. Volnost a osobní svoboda dětí je korigována nezbytnou mírou omezení, vyplývajícího z nutnosti dodržovat v mateřské škole potřebný řád a učit děti pravidlům soužití.

Prvotním úkolem mateřské školy je úspěšné zvládutí socializace dítěte, což zjednodušeně znamená zvyknout si na krátké odloučení od rodiny, žít v kolektivu vrstevníků, umět se prosadit i přizpůsobit.

Provoz školky je od 6:30 do 16:00

6:30 až 9:00

Děti se scházejí většinou do 8:30, předškoláci, pro které je docházka povinná, do 8:00. Dle vlastní volby si vyberou hru, nebo se zapojí do činností a tvořivých aktivit, které pro ně připraví učitelky. Mají k dispozici pestrou nabídku hraček a pomůcek pro rozvoj ve všech oblastech. Děti se učí tím, že si hrají a pracují v malých skupinkách , což jim dává možnost přirozeně komunikovat, domlouvat se, řešit problémy samostatně nebo v kooperaci s kamarády, rozhodovat se a akceptovat rozdíly mezi dětmi. Jsou tak vedeny k samostatnosti i ke spolupráci. Učení je pro děti hrou a hra naopak učením.

8:00 až 8:45

Děti průběžně během her svačí. Dle možností se samostatně obsluhují. Ovoce nebo zelenina je většinou v nabídce během celých her. Nápoj kdykoli během dne.

9:00 až 9:30

Nastává příležitost ke společnému setkání, zhodnocení, co se komu podařilo nebo naopak, prostor ke společné diskuzi, prožitkovým hrám, pohybovým, hudebním, jazykovým, literárním a dramatickým činnostem k aktuálnímu tématu.

Vzdělávání dětí probíhá ve všech činnostech v průběhu celého dne vzájemně provázaným a vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit, formou individuální, skupinové a frontální činnosti.

9.30 až 11.30

Téma, kterým se děti zabývají, se odráží i v pobytu venku, kdy lze mnohé poznatky nabyté ve třídě ověřit v praxi. Společně se vypravíme do ulic vesnice, na hřiště, do přírody, nebo si hrajeme na školní zahradě. Učitelky citlivě volí místo a délku pobytu venku vzhledem k aktuálním podmínkám počasí.

11.30 až 12.00

Obědváme. Děti mají na jídlo tolik času, kolik potřebují. Respektujeme tempo každého dítěte. Vedeme je ke správným návykům při stolování a k samostatnosti. Setkání u stolu je příležitostí ke společenské komunikaci, nesmí však překročit hranici slušného chování.

12.20 až 14.00

Po obědě nastává doba odpočinku. Čas je však orientační, neboť samozřejmě respektujeme individuální potřebu spánku každého dítěte. Po ulehnutí dětem čteme, o četbě v klidu diskutujeme a vyprávíme si své zkušenosti a zážitky. Někdy dětem pouštíme pohádky nebo ukolébavky k poslechu. Zpěv učitelky však mají nejraději. Po chvilce klidu, při níž některé děti usnou, ostatní nespavci postupně vstávají a věnují se klidnějším činnostem ve třídě, dokud se samy nevzbudí všechny děti.

14.00 až 16.00

Od 14.00 přibližně do 14. 45 děti průběžně svačí. Záleží na délce odpočinku a chuti k jídlu. Dále se věnují svým oblíbeným hrám, dokončují započaté činnosti z průběhu dne, věnují se individuální či skupinové práci. Máme prostor pro hraní společenských her, tvořivé a konstruktivní činnosti a dle aktuálních podmínek možnost pobýt na zahradě MŠ až do odchodu domů.

Děti se rozcházejí nejpozději do 16.00

poprvé v mateřské škole

Začátek docházky do školky je pro dítě v každém případě velkou změnou a ta s sebou přináší spoustu pocitů a zážitků, se kterými se musí vaše dítě vyrovnat. Vstup do neznámé budovy a do třídy s jejím vybavením a hračkami, než jaké zná z domova, mezi cizí děti a dospělé. Musí se přizpůsobit dosud nezvyklému režimu a požadavkům a naučit se komunikovat s paní učitelkou. Každé dítě reaguje na takovou situaci trochu jinak.

Jak dítěti pomoci?

  • Zůstaňte s dítětem ve třídě Pokud o to dítě stojí, zůstávejte s ním v prvních dnech ve školce. Budete mu oporou a dáte mu pocit bezpečí.
  • Zpočátku volte kratší pobyt dítěte v MŠ
  • Přibalte mu mazlíčka Dovolte, aby si s sebou vzal do školky svou hračku, na kterou je citově vázáno, připomíná mu domov.
  • Používejte stejné rituály Voďte dítě do školky vždy ve stejný čas a vyzvedávejte je, pokud možno ve stejnou hodinu. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy je vyzvednete – po obědě, po svačině – ne obecné, jako brzy, za chvíli, po práci apod.
  • Rozlučte se krátce Loučení dlouze neprotahujte, někdy loučení představuje větší problém pro matku než pro dítě, proto je zbytečně nestresujte.
  • Buďte citliví a trpěliví Vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo.
  • Ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte Vysvětlete mu, že je máte rádi a že nechodí do školky proto, že na ně nemáte čas nebo že s ním nechcete být doma. Každý má svět povinností – vy práci, vaše dítě školku.
  • Komunikujte s učitelkou Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát.
  • Dítě za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte
  • Pozitivně je motivujte Neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné, vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky.

Co byste neměli dělat ...

  • Buďte důslední a nenechte se obměkčit Když už jednou rozhodnete, že půjde dítě do školky, nedejte se přemluvit a trvejte na svém.
  • Nestrašte své dítě školkou "Počkej, ve školce ti ukážou" a za problémy s přivykáním je v žádném případě netrestejte. Pokud má dítě chodit do školky rádo, musí k ní mít kladný vztah. Z toho důvodu nikdy školkou dítěti nevyhrožujte (dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest) – vyhněte se výhrůžkám typu „když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne“.
  • Nepřiznávejte, že je vám také smutno a že se vám stýská. Když zvládnete své emoce vy, dítě je zvládne také.
  • Plňte své sliby, říkejte dětem pouze pravdu. Netvrďte dítěti cestou do školky, že jdete na procházku, a nelžete mu o tom, v kolik hodin je přijdete vyzvednout. Když řeknete, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít. Děti snáší lépe větší zátěž než nejistotu.
  • Neopakujte dítěti pořád dokola, že má být hodné.

Dvacatero vzkazů rodičům od jejich dětí

  1. Nerozmazlujte mě.
    Vím dobře, že bych neměl dostat všechno, oč si řeknu - já vás jen zkouším.
  2. Nebojte se být přísní a pevní.
    Mám to raději - cítím se bezpečnější.
  3. Nedovolte, abych si vytvořil špatné návyky.
    Musím spoléhat na vás, že je včas odhalíte.
  4. Nedělejte ze mě menšího, než jsem.
    Nutí mě to, abych se choval nesmyslně jako „velký“.
  5. Nehubujte, nenadávejte a nedomlouvejte mi na veřejnosti.
    Daleko víc na mě zapůsobí, když se mnou promluvíte v klidu a soukromí.
  6. Nevnucujte mi, že mé chyby jsou těžké hříchy.
    Nebourává to můj smysl pro hodnoty, chybovati je lidské.
  7. Nenechte se příliš vyvést z míry, když řeknu, že vás nemám rád/a.
    Nejste to vy, koho nenávidím, ale vaše moc, která mě ohrožuje.
  8. Nechraňte mě před následky mého jednání.
    Potřebuji se někdy naučit snášet obtíže a bolest.
  9. Nevěnujte přehnanou pozornost mým drobným poraněním a bolístkám.
    Dokážu se s nimi vyrovnat.
  10. Nesekýrujte mě.
    Musel bych se bránit tím, že budu „hluchý“ a budu dělat mrtvého brouka.
  11. Nedávejte ukvapené sliby.
    Pamatujte si, že se cítím mizerně, když se sliby nedodržují.
  12. Nezapomínejte, že se nedokážu vždycky vyjádřit tak, jak bych chtěl.
    Nejsem proto někdy zcela přesný a nebývá mi rozumět.
  13. Nepokoušejte nadměrně mou poctivost.
    Dostanu strach a pak lžu.
  14. Nebuďte nedůslední.
    To mě úplně mate.
  15. Neříkejte mi, že mě nemáte rádi.
    I když někdy dělám příšerné věci.
  16. Neříkejte, že mé obavy a strach jsou hlouposti.
    Pro mě jsou hrozivě skutečné a hodně pro mě znamená, když se mi snažíte porozumět.
  17. Nesnažte se mi namluvit, že jste dokonalí a bezchybní.
    Hrozně mě šokuje, když zjistím, že to tak není.
  18. Nikdy si nemyslete, že je pod vaší důstojnost se mi omluvit.
    Po upřímné omluvě se můj vztah k vám stává vřelejší.
  19. Nezapomínejte, jak rychle dospívám.
    Je to určitě těžké, držet se mnou krok, ale prosím - snažte se.
  20. Nezapomeňte, že nemohu dobře vyrůst bez spousty lásky a laskavého porozumění.
    Ale to vám nemusím říkat, že?

Pro potřeby projektu CKI v listopadu r. 2017 aktualizoval dr. V. Holeček, psycholog projektu Inspirováno ze situační analýzy Děti v České republice Český výbor pro UNICEF (Dětský fond OSN)