Denně kontrolujte, mají-li děti všechny věci v pořádku.
Oblečení i obuv by měla být označena jménem dítěte, neboť velmi často dochází k záměně
oblečení navzájem mezi dětmi!!!
Zároveň je třeba si uvědomit, že děti vedeme k samostatnosti
a velmi často pracujeme s tuší, nůžkami, barvami apod., z těchto důvodů dávejte takové
oblečení, které z větší části zvládnout samostatně oblékat a zároveň nebudou mít strach si
je ušpinit. Pro přehlednost a lepší orientaci dětí i pedagogů ukládejte oblečení pro pobyt
ve třídě a venku – do přihrádek v šatně. Oblečení, které nechcete, aby dítě v MŠ používalo
(z důvodu ušpinění) vložte do tašky na věšák v šatně spolu s náhradním oblečením, neboť
nehoda se může stát v každém věku.
Ve školce máme dostatek hraček, proto není nutné nosit hračky z domu (neručíme za jejich poškození ani ztrátu). Často jsou hračky z domu i předmětem konfliktu. Výjimkou může být plyšová hračka, na kterou je dítě citově vázáno při usínání a při vzpomínce na rodiče. Prosíme, zvažte, jakou hračku dovolíte dítěti přinést do MŠ.
Denní režim má pravidelný rytmus a řád. Je však natolik flexibilní, že umožňuje organizaci činností během dne přizpůsobit potřebám dětí a aktuálním okolnostem. Plánovaná výchovně vzdělávací činnost může být kdykoli změněna podle nově vzniklé situace.
Děti jsou stále vedeny k dodržování společně dohodnutých pravidel. Volnost a osobní svoboda dětí je korigována nezbytnou mírou omezení, vyplývajícího z nutnosti dodržovat v mateřské škole potřebný řád a učit děti pravidlům soužití.
Prvotním úkolem mateřské školy je úspěšné zvládutí socializace dítěte, což zjednodušeně znamená zvyknout si na krátké odloučení od rodiny, žít v kolektivu vrstevníků, umět se prosadit i přizpůsobit.
Provoz školky je od 6:30 do 16:00Děti se scházejí většinou do 8:30, předškoláci, pro které je docházka povinná, do
8:00. Dle vlastní volby si vyberou hru, nebo se zapojí do činností a tvořivých
aktivit, které pro ně připraví učitelky. Mají k dispozici pestrou nabídku hraček a
pomůcek pro rozvoj ve všech oblastech. Děti se učí tím, že
Děti průběžně během her svačí. Dle možností se samostatně obsluhují. Ovoce nebo zelenina je většinou v nabídce během celých her. Nápoj kdykoli během dne.
Nastává příležitost ke společnému setkání, zhodnocení, co se komu podařilo nebo naopak, prostor ke společné diskuzi, prožitkovým hrám, pohybovým, hudebním, jazykovým, literárním a dramatickým činnostem k aktuálnímu tématu.
Vzdělávání dětí probíhá ve všech činnostech v průběhu celého dne vzájemně provázaným a vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit, formou individuální, skupinové a frontální činnosti.
Téma, kterým se děti zabývají, se odráží i v pobytu venku, kdy lze mnohé poznatky nabyté ve třídě ověřit v praxi. Společně se vypravíme do ulic vesnice, na hřiště, do přírody, nebo si hrajeme na školní zahradě. Učitelky citlivě volí místo a délku pobytu venku vzhledem k aktuálním podmínkám počasí.
Obědváme. Děti mají na jídlo tolik času, kolik potřebují. Respektujeme tempo každého dítěte. Vedeme je ke správným návykům při stolování a k samostatnosti. Setkání u stolu je příležitostí ke společenské komunikaci, nesmí však překročit hranici slušného chování.
Po obědě nastává doba odpočinku. Čas je však orientační, neboť samozřejmě respektujeme individuální potřebu spánku každého dítěte. Po ulehnutí dětem čteme, o četbě v klidu diskutujeme a vyprávíme si své zkušenosti a zážitky. Někdy dětem pouštíme pohádky nebo ukolébavky k poslechu. Zpěv učitelky však mají nejraději. Po chvilce klidu, při níž některé děti usnou, ostatní nespavci postupně vstávají a věnují se klidnějším činnostem ve třídě, dokud se samy nevzbudí všechny děti.
Od 14.00 přibližně do 14. 45 děti průběžně svačí. Záleží na délce odpočinku a chuti k jídlu. Dále se věnují svým oblíbeným hrám, dokončují započaté činnosti z průběhu dne, věnují se individuální či skupinové práci. Máme prostor pro hraní společenských her, tvořivé a konstruktivní činnosti a dle aktuálních podmínek možnost pobýt na zahradě MŠ až do odchodu domů.
Začátek docházky do školky je pro dítě v každém případě velkou změnou a ta s sebou přináší spoustu pocitů a zážitků, se kterými se musí vaše dítě vyrovnat. Vstup do neznámé budovy a do třídy s jejím vybavením a hračkami, než jaké zná z domova, mezi cizí děti a dospělé. Musí se přizpůsobit dosud nezvyklému režimu a požadavkům a naučit se komunikovat s paní učitelkou. Každé dítě reaguje na takovou situaci trochu jinak.
Pro potřeby projektu CKI v listopadu r. 2017 aktualizoval dr. V. Holeček, psycholog projektu Inspirováno ze situační analýzy Děti v České republice Český výbor pro UNICEF (Dětský fond OSN)